Cele:
Celami OREW w stosunku do wychowanków są:
1. Poprawa rozwoju psychoruchowego i społecznego,
2. Poprawa ogólnego stanu zdrowia i sprawności oraz umiejętności funkcjonowania w życiu codziennym lub zapobieganie pogarszaniu się tego stanu,
3. Rozwój osobowości i utrzymywanie dobrej kondycji psychicznej (dobrego samopoczucia, bez lęków i napięć, z gotowością do kontaktów i działania),
4. Rozwój zainteresowania ludźmi, więzi społecznych oraz form komunikowania się.
Zadania:
Zadania OREW w stosunku do wychowanków obejmują w szczególności:
1. Realizację:
1.1. Wczesnego wspomagania rozwoju,
1.2. Wychowania przedszkolnego;
1.3. Realizację wychowania, nauki, rewalidacji oraz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, będących formami wychowania przedszkolnego, rocznego przygotowania do nauki, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki oraz przygotowania do pracy,
2. Wyrabianie możliwości i sprawności w zakresie zmysłów oraz ich zintegrowanego funkcjonowania,
3. Stymulację rozwoju psychoruchowego, intelektualnego oraz społecznego,
4. Rehabilitację funkcjonalną,
5. Terapię psychologiczną,
6. Terapię logopedyczną, zwłaszcza rozwijanie alternatywnych i wspomagających form komunikacji,
7. Socjoterapię, zwłaszcza rozwijanie dojrzałości społecznej, zaradności osobistej i umiejętności współpracy oraz pełnienia różnych ról społecznych,
8. Naukę zachowań prozdrowotnych,
9. Terapię zajęciową, elementarną orientację zawodową oraz przygotowanie do pracy,
10. Tworzenie warunków rozbudzania oraz zdobywania umiejętności w zakresie ekspresji twórczej, kontaktu z kulturą oraz udział w rekreacji, w tym turystyce i sporcie,
11. Wielodyscyplinarne, kompleksowe działania diagnostyczne w celu oparcia na ich wynikach odpowiedniego indywidualnego programu postępowania i ewentualnej jego modyfikacji,
12. Opiekę dostosowana do potrzeb wynikających z wielorakiej niepełnosprawności wychowanków oraz z programu wielodyscyplinarnych oddziaływań, obejmującą w szczególności: przemieszczanie się, czynności fizjologiczne, utrzymanie higieny, spożywanie pokarmów, ubieranie, rozbieranie, ochronę przed niebezpieczeństwem,
13. Działania ułatwiające włączanie osób z niepełnosprawnością intelektualną, indywidualnie i grupowo, w życie środowiska lokalnego,
14. Określanie potrzeb i planów życiowych wychowanków OREW i przyczynianie się do tworzenia dla nich odpowiednich ofert aktywności, pomocy i wsparcia również w życiu dorosłym, w otwartym środowisku przez zgłaszanie ich potrzeb na piśmie do Zarządu Koła.